Táborok
szervezését vállaljuk!
Egyesületünk
és jogelõdje 1978 óta sikerrel szervez környezet
– és természetvédelmi szaktáborokat
tanulók számára. Az elmúlt évek alatt
29 alkalommal táboroztunk az ország szép helyein,
a Nemzeti Parkok segítségével, mely minden évben
az egész évi környezeti nevelõ munka része.
A táboroztatáshoz minden alkalommal pályázat
útján sikerült valamennyi támogatást
szerezni, így annak, ha valaki szeretett volna táborozni,
anyagi akadálya nem volt.
Választható
helyszínek:
1.
Röszke természeti értékeinek bemutatása
2.
Nemzeti kincsünk, a lisztes kankalin (Szentbékkálla)
A táborszervezés célja:
A
környezettudatos gondolkodás és a fenntartható
fejlõdés elvének erõsítését
segítõ, környezet- és természetvédelmi
célokat, és az azokkal kapcsolatos szemléletformálást
szolgáló program, különösen a természeti
értékek, területek megorzését, gazdagítását
elõsegítõ tevékenységek megvalósítása.
A szaktábor része az egésze évi környezeti
nevelõ munkánknak, a folyamatosan mûködõ
környezetvédelmi szakköri foglalkozásainknak.
Táborunkat elsõsorban természet megfigyelõ,
ismeretbovítõ és testi és lelki egyensúlyt
erosítõ céllal szervezzük.
A fiataloknak, a tanulók számára rendkívül
fontos, szakmai vezetéssel a természetben való búvárkodás
lehetõségének biztosítása. A táborban
van egyedül mód a természetbe való visszaintegrálódásra,
a természettel való kapcsolat újragondolására.
A táborokban a fiatalok, a cselekvési programok segítségével,
teret kapnak ezen gondolatok megértéséhez.
Tudjuk, hogy pár napos vagy hetes nyári idõtöltés
a természet közelében nem változtat meg embereket,
nem lehet ez által a "tudás birtokosa" minden
tanuló, de képessé teheti Õket arra, hogy
a mai kor nagy kihívásainak eleget tehessenek, és
elinduljanak egy olyan úton melyen a természet megóvása
cél, ahol a természet érdekei elõtérbe
kerülnek..
A
tábor:
• Élményt nyújt!
Idézet egy korábbi táborozó elbeszélésébõl:
"...Még sohasem ültem tábortûz mellett,
és sohasem láttam, hogy ennyi csillag van az égen...
Többet tanultam és láttam itt egy hét alatt
mint az összes biológia, kémia földrajz órán
összesen az iskolában.
• Ismereteket bõvít! A tábornak
nincs elõre, több évre elhatározott tananyaga.
A megszerezhetõ ismeretek függnek a táborban résztvevõk
ismeretanyagától. A programot csak akkor állítjuk
össze részletesen mikor a jelentkezések lezárultak.
A megszerezhetõ ismereteket döntõen befolyásolja
a hely, ahova tábort szervezzük. A táborban így
egy olyan ismeretrendszert lehet elsajátítani, amely az
utóbbi évek iskola tananyagából, tankönyveibõl
hiányzik.
• Szemléletet formál! Mivel
mûvi világunkban hiányoznak az ökológiai
megfontolások, és azok a közvetett értékek,
amelyek a természethez köthetõk, így ezek pótlására
van szükség. Az iskola elsosorban ma is, analitikus szemlélettel
és módszerrel tantárgyak formájába
öntve közvetíti az ismereteket, ellentétben a
táborral. Fontos a közösség felépítése,
a másokkal való együttmûködés.
• Viselkedési normákra nevel!
A táborban világossá válik a résztvevõk
egymásra utaltsága. Jól érezhetové
válik a környezettõl a természettõl való
függése
- Hozzájárul az egészség megõrzéséhez!
Az egészség érték fogalom elmélyítéséhez.
Módszerek:
A környezeti nevelésnek különösen azok a módszerek
kedveznek, azok eredményesek, amelyek aktivizálják,
cselekvésre késztetik, tevékenységekre ösztönzik
a tanulókat. Ilyenek az együttmuködõ (kooperatív)
tanulási formák, a páros, a csoportos feladatok,
észlelési, megfigyelési, mérési gyakorlatok,
valamint azok a munkamódszerek, amelyek az ismeret megszerzésének,
az alkotás folyamatának a megtervezésébe is
bevonják a tanulókat.
A
szaktábor várható eredményei:
- A tábori szakmai munkánk adatait az eredményeket
nyilvánosságra hozzuk, azzal a céllal, hogy az intézmény
többi tanulójának is felkeltsük az érdeklõdését
a természetben való tevékenykedés iránt.
- A tábori munkában való részvétel
a sokoldalú személyes tapasztalatszerzési és
kommunikációs lehetõséget biztosít
a részt vevõknek. A tananyag természetes valóságában
tanulmányozható és élményt biztosít.
- Sikerül a tanulói kíváncsiságot felkelteni
és megõrizni.
- A tanulóknak lehetõsége van a problémamegoldás
folyamatának tudatos tervezésére, megvalósítására
és a következmények számbavételére.
- A különleges fotók az iskola bemutató eszközeit
gyarapítják.
- A rendszer szemléletû gondolkodás kialakulása.
- A tanulók
az egészséges életmód ismérveit a mindennapok
szokásaiba beépítik. Igénnyé válik
a természetben való túrázás, a testmozgás
öröme.
|